Samen naar school

In een” Samen naar school” klas krijgen kinderen met beperking de mogelijkheid om te leren, te spelen, en zich te ontwikkelen op een reguliere basisschool met leeftijdsgenoten. In onze aangepaste klas krijgen zij de zorg, het onderwijs en de ondersteuning die ze behoeven. Dit is een van de hoofdprojecten die we in samenwerking met NSGK realiseren.

Onze klas is gevestigd in de Jan Ligthart School in Borne. Momenteel komt er al een select groepje van drie kinderen tussen de leeftijd 5 en 13 jaar op verschillende dagdelen in de week.

Gedurende deze dagdelen wordt hun programma goed gestructureerd uitgewerkt en aangeboden. Kinderen komen tot rust tijdens het knutselen, voorlezen, liedjes leren zingen en rekenen, zoals dit op een reguliere basisschool wordt aangeboden.Tijdens deze uren en in de pauze komen kinderen vanuit andere klassen bij ons om samen activiteiten te doen. Dit is tevens het geval wanneer wij naar andere klassen gaan om hen samen te laten leren en samen te laten spelen.

IMG-20160813-WA0004Ochtendprogramma; dag begint om 8.30 uur
8.30-9.00 kringactiviteit (communicatie, lezen)
9.00-9.30 gymles (motorisch programma)
9.30-10.00 toilet, verzorging
10-10.15 pauze buiten spelen
10.15.-10.45 eten en drinken
10.45-11.15 werken bij tafel (creatief, sensomotorisch, muziek)
11.15-11.45. vrij spelen: kinderen mogen zelf kiezen om te spelen met speelgoed. Wij stimuleren kinderen om samen te spelen en samen leren op te ruimen. Spelen combineren we met bewegingen op de mat of bij de tafel onder individuele begeleiding.
11.45 – 12.30 voorbereiding voor de lunch ( tafel dekken, handen en gezichtjes wassen, leren brood te smeren en daarna lekker lunchen)
12.30 -13.00 verzorging (tanden poetsen, naar het toilet lopen, verschonen, handen wassen)

Middagprogramma:
13.00-13.30 rust
13.30- 14.15 kringactiviteit (rekenen, communicatie, lezen, poppenkast gecombineerd met beweging)
14.15. -14.45 eten en drinken
14.45- 15.15 zorg, toilet
15.15.-15.30 sluiting van de dag
15.30-17.30 kinderen mogen bij ons blijven. Wij gaan met hen buiten spelen en wandelen om de dag op een ontspannen manier af te sluiten.

De boven genoemde programma kan aangepast worden naar de wensen en behoeften van de ouders en kinderen.

Bij Stichting KidsVooruit ouders hebben de ouders de keuze voor extra motorische programma’s (Peto-methode/Conductieve Opvoeding CO). Wij gymmen dagelijks, maar conductieve opvoeding behoort tot een extra invulling van KidsVooruit. Samen met ouders maken we afspraken over wie, wat wil graag voor hun kinderen voor de motorische ontwikkeling. Binnen deze aspecten werken wij nauw samen met kinderfysiotherapeuten en andere specialisten.

Goede zorg en een gezonde levensstijl zijn bij ons ook belangrijke aandachtspunten. Samen met ouders en specialisten maken wij voor ieder kind een zorgplan op maat.

Wij geloven erin dat de combinatie van kinderen met en zonder handicap in de klas openheid en acceptatie zal verhogen in de maatschappij. Een goede samenwerking tussen unieke personen. Dit is ons doel waar we in de toekomst aan zullen werken en waarin wij nog verder in zullen groeien.

Wij weten immers van beide kanten op welke manier kinderen het beste in samenwerking kunnen leren en elkaar kunnen leren begrijpen. In een “Samen naar school” klas ervaren wij op welke manier kinderen zo optimaal mogelijk samen kunnen werken en van elkaar kunnen leren.

 

samen-naar-school