Sport en Spel

Vrijwel ieder kind sport en speelt. Dit zijn belangrijke onderdelen waarvan zij in het dagelijks leven leren en kennis maken met de wereld. Echter is het voor kinderen met een beperking vaak net even iets moeilijker om aan bepaalde activiteiten deel te nemen. Wij bieden hen de mogelijkheid om ondanks een handicap toch deel te kunnen nemen aan sportactiviteiten en van sport te kunnen genieten. Dagelijkse actieve beweging draagt immers bij aan leerprestaties en het concentratievermogen. Momenteel hebben we 2 sportactiviteiten en in de toekomst verwachten we het sportassortiment uit te kunnen breiden naar de wensen van de kinderen en hun ouders.

Judo 

Verhaal van een trotse moeder: 

Na meer dan 10 jaar conductieve training blijven er hoogtepunten voor Joris bij KidsVooruit. En zo zitten we op 21 februari 2013 blij gespannen bij elkaar in afwachting van wat er gaat komen. Sinds een jaar heeft Joris Judo en nu mag hij examen doen voor de bruine slip.

Stefan de judo-trainer heeft samen met Elisabeth, de conductieve trainer, een serie oefeningen bedacht. Deze zijn afgeleid van de gewone Judo-oefeningen en toegespitst op zijn behoeften en mogelijkheden. Joris is een kind met een cerebrale parese (hersenbeschadiging). Hij is spastisch en dyskinetisch. Kan niet staan, lopen en praten. Maar is wel in het bezit van een enorme dosis doorzettingsvermogen en een optimale lichaamsbeheersing (binnen de mogelijkheden van zijn kunnen).

Vanachter mijn fototoestel kijk ik naar zijn vader, broer, zus en oma’s. Iedereen zit met samengeknepen billen en waterige ogen. Zou het goed gaan, wat moet hij hard werken, zou hij die opdracht echt kunnen?! Zoveel power en levenslust en zo’n grote beperking. Als klap op de vuurpijl, mag hij zittend op zijn knieën Stefan over zijn schouder werpen.

Het lukt, de bruine spil is gehaald! Ik ben trots. En niet alleen op Joris , maar ook op zijn begeleiders die altijd met goede moed en vol vertrouwen verder werken om het maximale uit zijn mogelijkheden te halen.

Een training ziet er als volgt uit:

▪Bij aankomt is er een klein overleg waarbij leerlingen en trainers samen een plan maken voor de training.

▪De leerlingen komen uit de rolstoel door middel van een actieve transfer. Ze nemen plaats op de mat en beginnen met conditietraining en spierkrachtoefeningen om warm te draaien.

▪Na de warming up gaan we door met de technische aspecten van judo zoals het oefenen van grepen, worpen en uiteraard hoe je goed moet vallen. 

▪Aan het eind van de training houden we een wedstrijd waarbij de geleerde technieken toegepast worden.

▪Tot slot volgt er een beknopte evaluatie waarbij we bespreken wat er goed ging en wat verbeter punten zijn voor de volgende les.

▪Een paar keer per jaar vinden er (deel)examens plaats waarbij de leerlingen een nieuwe band of slip kunnen behalen.

Het doel van deze G-judo is om rolstoelers met functionele beperkingen uit hun stoel te halen en hen op eigen kracht te laten bewegen en ze plezier te laten beleven aan lichamelijke oefeningen en samenspel. Kracht, conditie en lichaamscontrole zullen toenemen en daardoor zien we vaak dat lichamelijke functies verbeteren. Deze positieve ervaring geeft kinderen veelal meer zelfvertrouwen.

Zwemmen: 

(meer informatie volgt nog)